Een taalronde is een doordachte opbouw van taalwerkvormen, waarbij alle taaldomeinen in samenhang aan bod komen: vertellen, luisteren, schrijven, lezen en taalbeschouwing. Het belangrijkste uitgangspunt is: ieder kind heeft iets te vertellen. Vanuit betrokkenheid, vanuit de behoefte om ervaringen te delen komen kinderen tot het schrijven van rijke, persoonlijke teksten.
Doordat in een taalronde vertellen voorafgaat aan schrijven en eigen ervaringen de basis zijn, wordt schrijven laagdrempeliger. Kinderen zeggen vaak dat ze schrijven op deze manier makkelijker vinden en beter weten wat ze willen schrijven.
In een taalronde wordt altijd verteld en geschreven over eigen ervaringen van kinderen. Kleine gebeurtenissen en situaties uit het dagelijks leven die ze zelf hebben meegemaakt. Voordeel hiervan is dat iedereen dergelijke ervaringen heeft. Het vertellen in de kring en het veelvuldig stellen van de vraag ‘Wie heeft dit ook?’ brengt kinderen op verhaal. De opbouw met een afwisseling van vertellen, luisteren en vragen stellen helpt kinderen om in kleine stapjes tot een geschreven tekst te komen.