Team
Hieke van Til -
In de details zijn eigen ervaringen altijd persoonlijk, verrassend en uniek. Daarom zijn ze zo geschikt als bron van taalonderwijs. Ik vind niets leuker dan in mijn werk met leerkrachten en kinderen, de wereld te bekijken vanuit steeds een ander perspectief. Ik zie elke keer weer dat deze manier van werken niet alleen een stimulerend effect heeft op de taalontwikkeling, maar ook op de betrokkenheid van de kinderen op elkaar en de wereld om hen heen.
Specialisatie: Inpassing van taalvorming in het schoolcurriculum, speciaal onderwijs, VVE, oudercursussen en volwasseneneducatie.
Wietske Visser -
Voor iedereen bestaat er wel een manier waarop hij zich kan of wil uitdrukken. Wat er ook in de weg zit aan gevoel of kunde. Daarom vind ik de taalronde zo mooi. Sommigen willen graag meteen hun verhaal kwijt aan de hele kring, anderen vertrouwen het liever eerst toe aan het (teken)papier. Maar iedereen heeft iets te vertellen. En verdient het om gehoord en gezien te worden.
Willemijn Vernout -
In mijn werk als consulent Taalvorming en pabodocent merk ik elke keer dat de taalronde een motiverende manier is om taal te leren en te gebruiken. Doordat je werkt vanuit eigen ervaringen, komen kinderen (en studenten en leerkrachten) snel op verhaal en ontstaat rijk en betekenisvol taalonderwijs.
Specialisatie: inpassing van Taalvorming in het schoolcurriculum, pabo's
Mirjam Zaat -
Eenvoud is de kracht van taalvorming: uit simpele werkvormen komen krachtige verhalen voort, die werkelijke communicatie opleveren in een groep.
Specialisatie: Inpassing van taalvorming in het schoolcurriculum, speciaal Onderwijs, video-interactie begeleiding, Pabo’s, internationale projecten.
Merlijn Wentzel -
Ik weet nog goed hoe moeilijk ik het vond als we vroeger op school zomaar uit het niets een tekst of opstel moesten schrijven. Ik wist niet waarover, ik wist niet waar ik moest beginnen en ik twijfelde steeds wanneer het ‘goed genoeg’ zou zijn. In een taalronde zie ik kinderen enthousiast en zonder aarzelen over hun ervaringen vertellen, tekenen en schrijven. Of ze nu veel of nog weinig (Nederlandse) taal tot hun beschikking hebben. Daarom ben ik zo enthousiast over de taalronde.
Specialisatie: Taal in combinatie met het pedagogisch klimaat
Lieke Beks -
Taalvorming als methodiek, verdiept en verbreedt taal van kinderen en het taalonderwijs, significant. Ik had het graag toegepast in de jaren dat ik zelf groepsleerkracht was. Als cultuurcoach en eerste graads docent beeldende vorming, combineer ik taal en kunst op een voor mij logische en organische manier. Kinderen zijn keer op keer enthousiast en betrokken. Of het nu gaat om kleuters, nieuwkomers of leerlingen in de bovenbouw.
Specialisatie: Taalvorming en Beeldende Vorming
Jolijn Kromhout -
Met z'n allen in de kring ervaringen uitwisselen. De verhalen die altijd komen, de interesse die de leerlingen in elkaar hebben en de erkenning bij elkaar maakt elke taalronde weer bijzonder. Het betekenisvol aanbieden van het schrijven van een betoog, instructie, verklaring of historische tekst maakt dat de leerlingen enorm betrokken zijn. En trots dat die kinderen zijn op het eindresultaat. Dit is voor mij wat onderwijs zou moeten zijn.
Specialisatie: Genreteksten, inpassen van Taalvorming in schoolcurriculum, thematisch onderwijs
Bestuur
Fenna van Hout (voorzitter)
Farid Lahri (penningmeester)
Lisa Kleeven (bestuurslid)
Peter van Bekkum (bestuurslid)